Wayang
Wayang menika gadhah teges ingkang maneka warna. Wonten ingkang
mastani bilih wayang menika saking tembung Ayang-ayang minangka
gegambaraning jalma. Ugi wonten ingkang mastani bilih wayang menika cekakaan
saking tembung “WAyahe sembahYANG” ingkang
tegesipun wayanipun Sholat. Sanesipun nyebataken bilih wayang menika cekakan
saking tembung “WAHANANE HYANG” Tembung Wahana tegesipun
panggenan utawa prantara, dene tembung Hyang tegesipun Gusthi
ingkang hakarya jagad.
Babon carios wayang menika miturut sujarahipun saking Negara India, inggih
menika saking carios Ramayana saha Mahabharata. Cariso Ramayana ingkang basa
sankretanipun Rāmâyaṇa saking tembung Rāma dalah Ayaṇa ingkang
tegesipun Lampahing Rama. Carios menika dipunanggit dening Walmiki (Valmiki) utawi Balmiki. Dene carios
Mahabharata ingkang dipunanggit dening Begawan Byasa atau
Vyasa, carios menika wosipun ngengingi Pandawa saha Kurawa ingkang rebatan
Negara Astina. Ananging carios Ramayana saha Mahabharata menika rikala ing
tlatah Jawa lajeng kagubah malih dening para winasis, pramila menika wonten
bedha-bedhanipun antawisipun carios Ramayana saha Mahabharata ingkang
saking India kaliyan ingkang wonten ing Jawa. Dene wayang piyambak miturut
sumber ingkang wonten, minangka kabudaya asli Jawa ingkang sampun wonten
saderengipun carios Ramayana saha Mahabharata mlebet ing Jawa.
Geser gumantining jaman sabanjuripun sumbering carios
wayang boten namung saking Mahabahrata saha Ramayana, ananging ugi wonten babon
carios wayang sanesipun kadosdene carios Panji, carios seta, cariso saking
Timur tengah lsp. Bedha-bedganing babon carios wayang menika amargi
ngrembakaning donya pagelaran wayang. Pramila menika jininsing wayang boten
namung wayang Walulang utawi golek nanging sansaya kathah. Tuladhanipun wonten
wayang beber, wayang kancil, wayang pothehi lsp. Dipuntingali saking bahan
ingkang dipunagem kangge ndamel wayang, wayang kaperang dados pinten-pinten
jinis, antawisipun inggih menika Wayang Beber, Wayang Golek, Wayang Suket,
Wayang Gethuk, Wayang Klithik, Wayang Kulit.
HASTHABRATA
1. Pratiwi
ingkang tegesipun donya, donya nggadhahi watak kiyat sentosa. Manungsa,
kewan, lan taneman saged dipunangkat kaliyan donya
2. Surya
ingkang tegesipun srengenge . Nggadhahi watak menerangi ing seluruh
jagat. Srengenge menika saged maringi kauripan kaliyan sedaya makhluk.
3. Candra
ingkang tegesipun rembulan, rembulan nggadhahi watak maringi pepajar ing wayah
dalu.
4. Samirana
ingkang tegesipun angin nggadhahi watak ingkang lembut
5. Jaladri
ingkang tegesipun samudera, samudera nggadhahi watak ingkang amba saengga saged
nampung sedaya, inggih menika ingkang sae utawi awon
6. Tirta
tegesipun toya nggadhahi watak maringi panggesangan kaliyan makhluk inggih
manungsa, taneman lan kewan ingkang sedaya mau betahaken toya kangge panggesangan.
7. Kartika
ingkang tegesipun lintang, lintang nggadhahi watak maringi kaendahan kangge
alam semesta.
8. Dahana
ingkang tegesipun geni, geni nggadhahi watak saged ngrisak menapa kemawon. Mila
sipatipun geni menika saged dados tuladha sinten kemawon ingkang nerak paugeran
kedah dipunparingipidana ingkang murwat kaliyan kalepatanipun.
AJARAN MORAL
HASTHABRATA
Pemimpin saged mendhet wolung ajaran menika minangka landhesan anggenipun
dados pandam pandoming kawula dasih,inggih menika:
1. Nindakaken
dharmaning surya (boten sambat, boten kendhat {netepi jejibahan/kuwajiban},
boten randhat {netepi marang sesanggeman/janji})
2. Nindakaken
dharmaning rembulan (damel pajar dhateng perkawisipun rakyat kanthi asih
tresna)
3. Nindakaken
dharmaning kartika/bintang (sanajan alit wujudipun, nanging inggil
kasunyatanipun {dhuwur gegayuhane, lan luhur budine})
4. Nindakaken
dharmaning angkasa/langit (dados pangayoming jagad sak isinipun) wawasanipun
kathah, lila lan wantun kalawan korban (berani berkorban)
5. Nindakaken
dharmaning bantala/bumi (netepi janji lan anguripi)
6. Nindakaken
dharmaning geni (punggawaning praja kedah teguh ing tekad, keadilan, lan mbesmi
ingkang awon)
7. Nindakaken
dharmaning samudra/segara (adil, lan ngayomi boten pilih kasih)
8. Nindakaken
dharmaning maruta/angin (nyumurupi lan mangertosi manapa ingkang dados sambatipun
lan penandhangipun rakyat)
Tuladha cariyos wayang:
SEMAR
Semar iku putrane
Sang Hyang Wenang lan Dewi Wiranti. Sedulure Semar ana loro yaiku Sang Hyang
Antaga (Togog) lan Sang Hyang Manikmaya (Bathara Guru). Sedulur telu iku dumadi
saka cahya putih kaya dene endhog. Kulite dadi Antaga, putihe dadi Ismaya
(Semar). Kuninge dadi Manikmaya (Bathara Guru). Nalika Semar manggon ing
kahyangan kanthi asma Sang Hyang Ismaya.
Sesebutane Semar
liyane yaiku Ki Lurah Badranaya, Nayantaka Janggan Asmarasanta, Bogajati, Boga
Sampir sing mapan ing Karang Kedhempel. Sadurunge dadi Semar, wujud Bethara
Ismaya bagus rupane lan mapan ing kahyangan. Sawise dadi Semar, wujude cendhek,
mblendhung wetenge lan rembes mripate.
Ceritane mengkene.
Sedulur telu yaiku
Antaga, Ismaya, lan Manikmaya melu sayembara. Sapa bisa ngulu jagad bakal dadi
ratuning kahyangan. Sepisanan Antaga nyoba, ora bisa, malah suwek lambene
banjur salin wujud dadi Togog sing amba lambene. Semar bisa ngulu jagad,
nanging ora bisa ngetokake mula wetenge dadi gedhe, Sing bisa mung Manikmaya,
mula banjur diangkat dadi ratuning Dewa ing kahyangan kanthi sebutan Bethara
Guru.
Dening Sang Hyang
Wenang, Ismaya kadhawuhan mudhun ing Ngarcapada, donyaning manungsa dadi
pamomonge satriya, kalebu leluhure pandhawa saanak turune. Semar duwe anak telu
yaiku Gareng, petruk, lan Bagong. Wong papat banjur diarani panakawan utawa
punakawan (pana: ngerti, kawan: kanca). Semar tansah paring wewarah marang
bendara sing lagi susah atine. Negara sing kena pageblug, katekan semar dadi
tentrem, ayem, mulya. Tumrap para satriya pandhawa, Semar dianggep pepundhene,
bisa ngerti sadurunge prakara dumadi ana ing donya.
Sanajan ala
wujude, Semar luhur bebudene, tata kramane ganep, sabar, ora tau nesu, tresna
asih marang sapadhane lan wicaksana. Yen Semar lagi nesu ora ana Dewa utawa
manungsa sing bisa nandhingi kajaba Sang Hyang Wenang.
Tugas 1
Mangsuli
pitakenan:
1. Sinten
Semar menika?
2. Sedherekipun
Semar wonten pinten, coba kasebatna!
3. Kadospundi
dumadineing Semar sasedherekipun?
4. Sinten
kemawon sesebatanipun Semar?
5. Nalika
ing kahyangan, kadospundi kawontenanipun Semar?
6. Menapa
sebabipun Semar dados ala wujudipun?
7. Menapa
sebabipun manikmaya dados ratuning dewa?
8. Antaga
lan Ismaya wujudipun dados awon. Menapa sebabipun?
9. Sinten
kemawon punakawan menika?
Kadospundi watakipun Semar?
Menapa watakipun saged kangge patuladhan dhateng tiyang sanes?
Comments
Post a Comment