Sesorah
Nagari
Indonesia kadadosan saking maewu-ewu pulo saha maneka warni kabudayan.
Kawontenan ingkang mekaten menika njalari tuwuhing tatacara ingkang
mawarni-warni. Tatacara mujudaken peranganing warisanipun para leluhur ingkang
perlu dipunpepetri sarta dipunlestantunaken. Kanthi nindakaken tatacara kados
ingkang dipunlampahi dening para sepuh ing jaman rumiyin ateges sampun tumut
ngleluri kabudayaning bangsa. Kanthi punika kapanggalih perlu wontenipun
wewaton sawatawis minangka panglimbang saha ancer-ancer amrih lampahing upacara
saged tumata sae tuwin rancag. Ing adat sabenipun, masyarakat Jawa ngresaya
dhateng tiyang ingkang kaanggep nggadhahi kawasisan ing bab olah basa tuwin
sastra supados ndherekaken lampahing upacara ngantos paripurna ingkang asring
sinebat panata laksana, paniti laksana, utawi panatacara.
Sesorah utawi
pidhato limrah sinebat medhar sabda inggih menika nglairaken gagasan,
pamanggih, utawi osiking manah sarana lisan ing sangajenging tiyang kathah.
Menawi mekaten sawenehing tiyang ingkang kapatah dados panata titi laksana
utawi paniti laksana menika ugi kalebet ewoning tiyang sesorah, ananging beda
jejibahan. Pidhato utawi wicantenan ing sangajengipun tiyang kathah menika
boten gampil, pramila kedah dipunsamektakaken sangunipun saha asring
dipungladhi utawi dipunlatih. Kanthi mekaten, jinisipun pidhato utawi sesorah
saged kabedakaken dados warni sekawan, inggih menika:
1. Sesorah
kanthi cara apalan
Sesorah menika dipunayahi kanthi damel seratan teks pidhato langkung
rumiyin lajeng dipun-apalaken
tembung-tembungipun ngantos ukaranipun persis kaliyan teks kala wau. Dados,
ayahanipun boten mawi pamanggih-pamanggih enggal amargi sampun kapurba dening
teks (cathetan). Adhakanipun, menawi apalanipun wonten ingkang supe, lajeng saged
ndadosaken supe sanesipun. Pramila cara menika asring dipunginakaken dening
lare-lare ingkang nembe gladhen utawi ajar.
2.
Sesorah kanthi cara maos naskah utawi teks
Sesorah kanthi maos naskah utawi teks
menika juru pamedhar sabda saestu mbekta naskah pidhato lajeng dipunwaos
sawetahipun, boten dipun-apalaken. Sesorah kanthi cara menika gadhah ancas
supados boten mlenceng saking tujuwan sakawit, boten klentu saha wekdalipun
winates.
3.
Sesorah kanthi cara dadakan utawi impromptu
Sesorah cara dadakan menika cara pidhato ingkang boten kanyana-nyana
saderengipun. Menawi satunggaling paraga badhe dipun-aturi ngayahi pidhato
kanthi dadakan ing sawijining acara mila lajeng dipun-aturi pidhato ngaten
kemawon. Mila, piyantun ingkang kapiji kedah ingkang sampun bêkèn lan padatan
kersa medhar sabda. Sangunipun cara sesorah dadakan menika kedah trampil ing
pamicara saha kathah pengalaman lan seserepan.
4.
Sesorah kanthi cara ekstemporan
Sesorah cara ekstemporan inggih menika juru pamedhar sabda ngasta cathetan
alit minangka gaman utawi pangemut-emut urutaning ingkang badhe
dipunngendikakaken. Cathetan wau namung wos-wos utawi garis ageng babagan
ingkang badhe dipun-aturaken. Ing salajengipun salebeting sesorah
dipunrembakakaken kanthi pamanggih-pamanggih enggal ingkang salaras kaliyan
swasana utawi keperluan.
Sesorah, miturut isi lan basanipun, gadhah sipat-sipat:
ringkes lan prasaja, basanipun rowa lan rinengga, populer, ilmiah, mligi utawi umum.
Kejawi punika, nalika nindakaken sesorah sawijining
paraga kedah anggadhahi sangu utawi syarat:
1.
Patrap utawi sikep
Patrap utawi sikep rikala sesorah kedah nedahaken tata krami utawi
trapsila, inggih menika solah bawa utawi tindak-tanduk ingkang prasaja, menapa
wontenipun, boten dipundamel-damel. Mimik
utawi ewahing pasuryan katingal sumringah anengsemaken amargi swasananipun
swasana remen. Ebahing perangan badan ugi kaginakaken kangge nambahi gesanging
pangandikan, upaminipun: njlentrehaken kanthi raos semangat makantar-kantar
tamtu kemawon astanipun juru pamedhar sabda ngetingalaken raos semangat
upaminipun kanthi ngepel asta. Ing upacara pangrukti layon sasaged-saged
ngetingalaken raos sedhih utawi ndherek ngraosaken duhkita.
2.
Busana lan ngadi sarira
Nalika nindakaken ayahan sesorah, busananipun lan ngadi sariranipun
pamedhar sabda kedah dipunlarasaken kaliyan kawontenan. Menika jumbuh kaliyan
paribasan “ajining sarira saking busana”. Liripun, ing salebeting pasamuan
sampun ngantos karana busana ingkang boten trep (‘norak’) ndadosaken asor
prabawanipun; uger saweg dados punjering kawigatosan tumraping para rawuh.
3.
Basa lan sastra
Basa menika minangka pirantos utawi sarana lelantaran, sesambetan, utawi
lung- tinampen kaliyan para tamu ingkang mirengaken. Mila, basanipun boten basa
dakik-dakik, ingkang tetembunganipun boten dipunmangertosi ing akathah.
Salajengipun, basa ingkang gampil dipuntampi utawi basa komunikatif tuwin trep utawi pas ing panganggenipun kedah
migatosaken:
a. sinten
ingkang gineman
b. sinten
ingkang dipunajak gineman
c. sinten
ingkang dipunginemaken
d. swasana
nalikanipun gineman
e. sami
mangertosi ingkang dipunginem.
Dados, kirang trep menawi anggenipun nindakaken
sesorah mligi ngginakaken basa apalan, langkung sae mangertosi kabetahan saha
swasana nalikanipun saweg pangandikan, saged mulur mungkret ngengeti swasana,
wekdal, lan kabetahanipun.
(Kabesut
sakingTuntunan Sesorah saha Paniti
Laksana dening Drs. Sutardi Atmasandjaja,
kanthi ewah-ewahan sawetawis)
Sipat-Sipating Sesorah miturut
Ancas utawi Tujuan:
1. Sesorah pambagyaharja
2. Sesorah mamitaken jenazah
3. Sesorah ngarahaken sawijining bab
ing pakempalan
4. Sesorah ngresmekaken (madegipun
papan pangibadahan, tetenger, lsp.)
5. Sesorah pamedhar sabda
6. Sesorah palapuran (ing pakempalan,
organisasi koperasi, lsp.)
Sipat-Sipating
Sesorah miturut Isi lan Basa:
1. Sesorah ringkes lan prasaja
2. Sesorah rowa lan rinengga
3. Sesorah popular
4. Sesorah ilmiah
5. Sesorah mligi utawi umum
Cengkorongan
Medhar Sabda:
1. Salam pambuka
2. Atur kasugengan, kairing atur panuwun
3. Atur puji syukur dhateng Gusti Allah
4. Wedharing gati utawi wosing medhar
sabdha (isining sesorah)
5. Atur nyuwun pangapunten (tumrap
ingkang kagungan karsa)
6. Panutuping atur/ salam
Tuladha Teks Sesorah:
Sesorah
Perpisahan Saking Wakil Kelas XII
Assalamualaikaum Wr.
Wb.
Kawilujengan saha
kabagaswarasan mugya tansah kajiwa kasarira dhumateng panjenengan sedaya dalasan
kula.
Ingkang satuhu
kinurmatan, Kepala Dinas Pendidikan dan Olah Raga Kabupaten Sleman, Kepala SMA
Negeri 11 Sembada, Muspika kecamatan
Sembada, Bapak/ibu para rawuh dalasan kanca-kanca ingkang bagya mulya.
Saderengipun sumangga
kula dherekaken monjukaken puja-puji syukur wonten ngarsa dalem Allah SWT
ingkang sampun paring kanikmatan saha rahmat, satemah ing wekdal menika kula
panjenengan saged kempal ing papan kalenggahan menika saperlu hangrawuhi
adicara wisuda purna siswa saha tutup tahun palajaran 2012/2013 kanthi
pinayungan bagas waras nir ing rubeda.
Bapak ibu para rawuh
ingkang dahat kinurmatan,
Boten karaos bilih
kula sakanca sampun tigang warsa dangunipun ngangsu kawruh wonten ing SMA
Negeri 11 Sembada ingkang kinasih menika. Salajengipun ing kalodhangan menika,
kepareng kula minangkani sesulihipun kanca-kanca kelas XII badhe ngaturaken
tetembungan saking telenging manah, sadangunipun kula sakanca ngangsu kawruh
wonten ing SMA Negeri 11 Sembada menika.
1.
Kula sakanca ngaturaken agunging panuwun
kanthi ikhlasing manah dhumateng bapak Kepala sekolah, minangka manggalaning
pra Dwija SMA Negeri 1 Sembada, bapak saha ibu dwija dalasan karyawan SMA
Negeri 11 Sembada ingkang sampun kersa nggula-wenthah kula sakanca kanthi raos
sih katresnan, kacihna kanthi panggula-wentah kados ing kawah candradimuka
menika kula sakanca saged nglampahi Ujian Nasioanal saha Ujian Sekolah kanthi
sae.
2.
Kula sakanca ngaturaken agunging samudra
pangaksami dhumateng bapak Kepala Sekolah, bapak ibu dwija saha karyawan SMA Negeri
11 Sembada mbok bilih sadangunipun kula sakanca dipungula-wenthah ing kawah
candradimuka menika kathah kalepatan arupi atur ingkang boten mranani, trapsila
ingkang boten tata, lan saweneh kawontenan ingkang boten mantesi, saestu
sepisan malih kanthi andhap asoring manah kula sakanca nyuwun lumunturing sih
pangaksama.
3.
Kula sakanca ugi nyuwun tambahing donga
pangestu saking bapak ibu dwija dalah karyawan saha rayi kula ingkang samenika
lenggah wonten ing kelas sedasa saha sewelas. Mugi-mugi kula sakanca saged
nglajengaken wonten pawiyatan ingkang langkung inggil malih saha saged nggayuh
gegayuhan ingkang dados pangimpen kula sakanca. Amin.
Ing
wusana, kanthi tulusing manah kula sakanca namung saged ndherek dedonga
mugi-mugi SMA Negeri 11 Sembada langkung misuwur saha dados pawiyatan ingkang
migunani dhumateng bebrayan ageng ing tlatah Ngayoyakarta. Amin.
Cekap
semanten atur kula, mbok bilih wonten klenta-klentunipun atur awit saking
kiranging seserepan kula ngengingi basa, sastra saha subasita, kula nyuwun sih
samudra pangaksami. Nuwun.
Wassalamualaikaum
Wr. Wb.
Sesorah
Perpisahan Murid saking Wakil Kelas 1-2
Assalamu’alaikum, wr.wb.
Kawilujengan saha
kabagaswarasan mugya tansah kajiwa kasarira dhumateng panjenengan sedaya
dalasan kula.
Bapak/Ibu Kepala Sekolah
ingkang satuhu kula bekteni, Bapak/Ibu guru ingkang satuhu kinurmatan, kadang
kula sepuh kelas tiga ingkang kula tresnani, saha para lenggah ingkang satuhu
bagya mulya. Purwakaning atur sumangga tansah ngaturaken puja miwah puji syukur
dhumateng Gusti ingkang Maha Agung ingkang sampun paring kanugrahan, rahmat,
sarta hidayahipun dhumateng panjenengan sedaya dalasan kula, satemah ing
kalenggahan menika kula lan panjenengan sedaya saged kempal kanthi pinayungan
karaharjan lan kabagaswaran.
Kadang kula kelas tiga ingkang kula tresnani, ingkang sekedhap malih badhe
nilaraken bangkuning pawiyatan SMA Negeri 11 Sembada punika. Saestunipun awrat, kula minangka wakilipun kelas setunggal saha
kelas kalih ngaturaken panampi atur pepisahan saking kadang kelas tiga, awit
para kadang kelas tiga sampun kula anggep sadherek piyambak ingkang sapunika
badhe nilaraken pawiyatan ingkang kula panjenengan tresnani. Nanging kados
pundi malih, kados ingkang sampun dipun-ngendikakaken wakil kadang kelas tiga,
bilih wonten pepanggihan tamtu badhe wonten pepisahan. Jer kula panjenengan
sami namung manungsa limrah boten kuwawi nyelaki pepesthening Gusti ingkang
Maha Agung.
Kadang kula kelas tiga ingkang satuhu kinurmatan,
Kula minangka wakil saking kelas kalih saha kelas satunggal ngaturaken
agunging panuwun dene para kadang kelas tiga sampun ikhlas paring pitedah saha
bimbingan ingkang ageng paedahipun. Kula boten saged atur lelintu
punapa-punapa, kejawi namung atur puja-pudyastuti wonten ngarsaning pangeran
mugi sadaya amal kasaenan panjenengan pikantuk lelintu ingkang murwat saking
Gusti ingkang Maha Agung. Ugi kula
namung saged memuji, mugya ingkang anggadhahi penggalih nglajengaken wonten ing
pawiyatan sageda katampi, lan ingkang badhe langsung nyambut damel sageda
tumunten pikantuk padamelan ingkang trep kaliyan ilmu ingkang sampun kaudi
wonten ing bangkuning pawiyatan punika.
Para lenggah ingkang kinurmatan,
Cekap samanten atur panampi pamitan punika, menawi wonten kiranging atur
kaladuking wicanten, kula tansah nyuwun agunging samodra pangaksami.
Akhirul kalam, Wassalamu’alaikum wr.wb.
(kapethik saking mapinten-pinten sumber kanthi ewah-ewahan sawetawis)
Comments
Post a Comment